Skærmfri sommerferie med børn: Sådan gør vi – og derfor fortsætter vi år efter år

Der er mange meninger om skærme, og skal man egentlig have mere eller mindre skærmtid når man holder sommerferie med sine børn? Det vil jeg lade dig om at afgøre i din familie, og så vil jeg i dette indlæg fortælle hvad vi gør hjemme hos os, hvor vi for 3. år i træk holder over en måneds skærmfri sommerferie, både for børn og voksne. Læs alt om hvorfor vi gør det, hvordan vi gør det, og hvad de sidste 2 års skærmfrie sommerferie har lært os som familie.

Læs om vores første år med skærmfri sommerferie her

Læs om vores andet år med skærmfri sommerferie her

Hvorfor vi holder skærmfri sommerferie – for tredje år i træk

Det startede egentlig som en protest for 3 år siden. En protest mod tidens tendens med at vi skal være så forbandet ”på” hele tiden. En protest mod at skærmene bare fyldte mere og mere nærmest uanset hvad jeg som mor (og menneske) stillede op derhjemme. En protest mod min egen krop, der også søgte skærmen selvom min hjerne ikke længere tog aktive beslutninger om at nu skulle jeg sidde med skærmen i hånden og scrolle. Min krop gjorde det ligesom bare af sig selv. Så i stedet for at indføre skærmfrie dage i ferie-format besluttede jeg mig for at lave et eksperiment, hvor vi alle sammen skulle være helt skærmfrie i 45 dage. Det er ikke muligt i vores hverdag, fordi intranet, kommunikation med netværk i fb-grupper, SoMe, studie, arbejde og alt mulig andet, men i sommerferien er der ingen af de ting der er vigtige, og derfor blev det et sommerferieprojekt vi nu gentager for 3. gang.

Hvordan holder vi skærmfri i praksis?

Det første vi gør er at melde ud at vi er Offline, både til venner og på mine sociale medier og min auto-reply. Når vi har gjort det, så pakker vi børnenes Ipads og deres telefoner væk i en kasse, som først bliver åbnet igen om lidt over en måned, til 1. august. Når det er gjort går jeg ind på min telefon og sletter alle SoMe apps, og andre apps der kan være tidsslugere. Det kan være dba. Nyhedsapps eller andet jeg ved holder mit fysiske forhold til min telefon i tæt snor. Væk med det hele. Dataen forsvinder ikke bare fordi man sletter appen og henter den igen en måned senere. Min smartphone reduceres nu til en ringe og sms’e telefon, en gps og en google-maskine, hvor jeg kan google nærmeste isbar eller færgetider. Jeg har for flere år siden blokeret fb mv. på min telefin, så jeg kan slet ikke gå derind, heller ikke i dag

På min computer har jeg et program installeret der hedder” Selfcontrol”, som jeg også bruger når jeg skal aflevere opgave på mit studie. På den app kan du blokere alle websider og indstille hvor lang tid der skal være blokeret, den er også god hvis man skal bruge sin computer til noget i ferien, men det mindes jeg ikke jeg har skullet de seneste år, og i år har jeg heller ingen intentioner om at bruge den.

Hvad så med børnenes kontakt til venner osv?

Mine piger er 8 og 11 år, og er begge to rigtig gode til at få nye venner alle de steder vi kommer i løbet af sommeren. Jeg er i kontakt med deres venners mødre og fædre via opkald og sms, og vi laver legeaftaler gennem telefonen, så det er ikke noget problem. Begge børn har en dagbog med, og så er der mulighed for at skrive brev eller postkort (hej hej dyre frimærker til 30 kroner for at sende et postkort), så de venner vi ikke når at se i ferien, de kan få en hilsen fra os alligevel, ligesom vi også får postkort fra nogen af pigernes venners ferier. Sådan var det da jeg var barn, og det var også ret fedt at nå at savne sine venner og høre om hinandens ferier, frem for at følge med live i hver eneste aktivitet på hele ferien.


Hvad med fjernsyn, kamera og streaming?

Som udgangspunkt ser vi ikke fjernsyn og streaming, men det er ikke forbudt. Jeg har afmeldt streamingtjenester denne måned, så mulighed for Netflix osv er der ikke. Men på en regnvejrsdag er helt ok at se en film på filmstriben eller på DR, mere restriktivt behøver det heller ikke at være. De sidste to år har vi af og til afsluttet en dejlig dag med en god film når vi har været på ferie, og det skal der også være plads til, men så sidder vi sammen og hygger om en fælles skærm og nyder hinandens selskab.


I forhold til kamera, så har vi mit kamera til at tage billeder med. Jeg oplever at jeg tager langt færre billeder når vi har skærmfri sommerferie, måske fordi jeg ikke har telefonen oppe ret meget, når nu jeg ikke skal tjekke alt muligt. Jeg oplever til gengæld ikke at vores ferier er mindre dokumenterede af den grund, det er bare en mindre mængde fotos end ellers. Jeg har et gammelt digitalkamera liggende som jeg vil se om jeg kan få liv i inden vi skal afsted, det kunne være sjovt hvis det blev pigernes kamera, som de kunne have med på ferien.


Hvad har vi lært af 2 års skærmfri sommerferie?

Første år var jeg nervøs for om jeg kunne stå distancen, fordi skærmen havde et godt tag i mig. Det kunne jeg, og det var overraskende let at leve skærmfrit når først vi var igennem de første par dages omstilling. Skærmfri eller ej, så kender de fleste af os til de første 48-72 timer i helvede når børn og voksne skal vænne sig til at være sammen 24/7 og være i ”nu-skal-vi-rigtigt-hygge-os-ferie-mode”. Sådan er der bare nogle ting der aldrig ændrer sig. Men det er fedt at have skærmfri sommerferie. Det gør noget ved vores tid sammen, ved nærværet, ved fordybelsen, ved børnens måde at lege på, og ved antallet af fysiske bøger jeg får læst. Nåja, ingen lydbøger til mor heller, da det også er en måde at være distanceret på. Så kun fysiske bøger på sommerferien.

Vi har i forvejen aldrig haft Ipads med på hverken lange køreture til Tyskland, på flyrejser eller minicruises, så børnene er vant til at der ikke er underholdning i form af skærm når vi rejser. Til gengæld læser de begge to bøger, og jeg laver et aktiviteteshæfte med motorvejsbingo, sjove opgaver, coloring pages eller sjove eller skøre quizzer. Der ligger rigtig mange gratis på nettet, og ellers kan AI hurtigt producere noget der er sjovt at have med på turen.

Ingen FOMO

Sidste år, da der var 1 skærmfri sommerferiedag tilbage, havde jeg egentlig ikke den store lyst til at vende tilbage til SoMe og skærme. Og jeg kunne jo bare lade være, men der er også dejlige online fællesskaber jeg er glad for, og som blogger på 20. år, så må jeg nok erkende at helt skærmfri kommer jeg ikke til at være det næste lange stykke tid. Faktisk var det vores lokale ”Bortgives i Lyngby” gruppe jeg havde savnet mest under vores skærmfrie sommerferie, fordi man altid lige kan fremlyse, hvis man står og mangler et eller andet, og så hente det et par timer senere for ingen penge, det kom lidt bag på mig at det var det jeg havde savnet. Men jeg tænkte også at jeg måtte være gået glip af en hel masse, og at det ville tage mig flere dage at blive opdateret på alt det jeg var gået glip af den 1,5 måned vi havde holdt skærmfri.




Da jeg loggede på igen tog det mig ca. 5-10 minutter med scrolling at konstatere at jeg simpelthen ikke er gået glip af noget som helst. Resten af Danmark var også på sommerferie. Og derfor er det ikke så svært at logge af i år, for jeg ved jeg ikke går glip af noget som helst, til gengæld vinder jeg en hel masse ro i min hjerne, og i børnenes hjerner, ved at fjerne skærmene helt fra vores ferie.










Hvilke konsekvenser har skærmfri sommerferie haft for os?




En direkte konsekvens, allerede efter 1. år med skærmfri sommerferie, er at jeg aldrig har fået facebook og messenger tilbage på min telefon. Jeg gider simpelthen ikke være tilgængelig hele tiden. Jeg så mig selv sidde og være aktiv i debatter på busture med mine børn og på alle mulige tidspunkter, og der er i dag ikke en eneste af de debatter jeg alligevel kan huske, eller som har forandret verden for nogen, andre end at mine børn har oplevet en mor der var fraværende fordi ”øjeblik, mor er lige i gang med noget vigtigt”. Men det var ikke vigtigt. Facebook er aldrig vigtigt, og det er messenger heller ikke, så jeg lod være med at hente facebook og messenger på min telefon nogensinde igen.




En anden direkte konsekvens er at jeg har autoreply på de fleste af mine SoMe indbakker, eller også svarer jeg bare ikke emd mindre man sender mig en mail. Det har fjernet 90% af den støj jeg modtog i mine indbakker, og de henvendelser jeg så ender med at få, er henvendelser hvor folk har gjort sig umage med hvad de gerne vil have min hjælp/tid til, og det har klart øget kvaliteten af mine relationer og den kommunikation jeg investerer i online.




Min online tilstedeværelse er blevet langt mere indholdsrig og givende, fordi jeg har taget de her beslutninger om at begrænse min tid i indbakker, debatter osv. Og det har været livsforandrende for mit overskud og mit nærvær i hverdagen. Og kan jeg stadig opleve mig selv sidde og dødsscrolle på insta? Ja da. Jeg er bare et menneske.




Hvordan reagerer mine børn?

Det er jo bare sådan det er i vores familie, og jeg fortæller dem at vi selvfølgelig holder skærmfri sommerferie igen, og de svarer ”cool, det bliver rart”, fordi de også har mærket hvad det gør ved os, og måske mest hvad det gør ved mig at det bare er os 3 uden alle mulige forstyrrelser. Skærme fylder måske i forvejen mindre end i en gennemsnitlig familie der ligner vores, fordi vi har taget meget aktivt stilling til hvor meget de skal fylde i hverdagen, og alligevel mærker vi forskellen fra hverdagen og så til skærmfri sommerferie.







Så nu er der ikke så meget andet for end at ønske en rigtig dejlig ferie, og så ses vi på den anden side d. 1. august, hvor jeg glæder mig til at fortælle om vores sommerferie og hvad vi så har brugt al den skærmfri tid på.

Rigtig god sommer,

Kærlig hilsen

Frejamay



Ofte stillede spørgsmål om skærmfri sommerferie

Hvor længe holder I skærmfri sommerferie?

Vi holder skærmfri sommerferie i cirka 45 dage – fra midten af juni til 1. august. Det passer med børnenes sommerferie og giver os tid til at falde helt til ro uden hele tiden at skulle tjekke telefoner og sociale medier.

Er telefoner helt forbudt?

Nej. Jeg bruger stadig min telefon til opkald, sms, GPS og til at finde praktiske oplysninger som færgetider eller den nærmeste isbod. Det er de sociale medier og de apps, der stjæler opmærksomheden, vi fjerner.

Må børnene slet ikke se fjernsyn?

Vi ser som udgangspunkt ikke tv eller streamer serier, men det er ikke et forbud. En god film på en regnvejrsdag eller en hyggelig filmaften sammen er helt fint. Forskellen er, at vi ser noget sammen på én fælles skærm i stedet for hver vores.

Savner børnene ikke deres venner?

Det har faktisk ikke været et problem. De får hurtigt nye legekammerater på ferien, og vi laver legeaftaler via telefon med andre forældre. Derudover skriver pigerne postkort og breve til vennerne derhjemme, hvilket er blevet en hyggelig sommertradition.

Er det svært at undvære sociale medier?

De første par dage kræver lidt tilvænning, men derefter oplever jeg det som overraskende nemt. Tværtimod mærker jeg hurtigt mere ro, mere nærvær og mindre trang til hele tiden at være opdateret.

Hvad har I fået ud af at holde skærmfri sommerferie?

Den største gevinst er mere nærvær. Vi læser flere bøger, taler mere sammen, børnene leger længere og mere fordybet, og jeg oplever en helt anden ro i hovedet. Efter vores første skærmfrie sommer valgte jeg faktisk aldrig at installere Facebook eller Messenger på min telefon igen.

Er skærmfri sommerferie den rigtige løsning for alle?

Det tror jeg ikke, der findes ét rigtigt svar på. Alle familier er forskellige. For os fungerer det rigtig godt, men det vigtigste er ikke nødvendigvis at kopiere vores løsning. Måske giver indlægget dig inspiration til at overveje, hvilken rolle skærme skal have i netop jeres sommerferie.

Next
Next

Efter tre års skærmfri sommerferie har jeg opdaget én ting: Det handler slet ikke om skærme