Boganmeldelse og konkurrence: Slut fred med dit viljestærke barn, og dig selv! af Smilla Lynggaard

skaermbillede-2017-02-10-kl-11-32-17 Denne bog har jeg virkelig glædet mig til at anmelde og dele med dig. "Slut fred med dit viljestærke barn, og dig selv" skrevet af Smilla Lynggaard udkommer d. 23 februar, og handler om hvordan vi kan lære os selv at rumme vores børn der har høje up's og lave low's. Os der har børn hvor andre tænker "ej så sæt dog grænser for det barn" og os der har børn der kan blive så vrede, at det kan sætte vores egen vrede helt skakmat. Bogen handler ikke om at vi skal have en ny kasse vi skal sætte børn i, men der derimod en guide rundt i det viljestærke barns indre følelses-liv, og giver en dyb forståelse for hvad det er der sker når filmen knækker, og hvordan vi kan hjælpe bedst og samtidig bevare vores egne grænser og støtte barnet i at mærke sine.

Personligt er jeg dybt rørt af bogen. Ikke nok med at jeg virkelig kan se Emma (21 måneder) meget tydeligere efter at have læst bogen, jeg kan også forstå mig selv bedre. Jeg var nok selv et viljestærkt barn, men har brugt det meste af mit liv på at blive en "pæne-Lis" (er dog ved at aflære igen, tak Emma). Bogen er ikke skrevet til eksperter, den er skrevet til mennesker; mødre og fædre, og den er velstruktureret og rimelig hurtigt læst - selv hvis man er alenemor med en viljestærk ninja derhjemme (mig)."Slut fred med dit viljestærke barn, og dig selv" er som at få et kæmpestort kram af en der virkelig forstår hvor frustrerende det kan være at deale med viljestyrke på et plan der for mange er svært at sætte sig ind i. Samtidig med at bogen giver dig helt konkrete værktøjer til hvordan du samle familien til ét team hvor i arbejder sammen, i stedet for at være en splittet familie hvor alle lider. Der bliver ikke løftet pegefingre, til gengæld bliver der udvist kæmpe forståelse, direkte efterfulgt af praktiske øvelser og hands-on viden til hvad dælen du skal gøre nu. Endelig en bog der ikke slår forældre oven i hovedet, men hvor man (jeg) i hvert fald føler sig mødt.Det har nogen gange været svært for mig at tage Emma med ud i verden, fordi hun kunne blive så vred hvis tingene ikke gik efter hendes hoved. Jeg har stået med Emma i en vikle i et S-tog, hvor hun bare skreg og skreg, og hun var ikke sulten, men bare træt og det hele var for meget. Jeg kunne ikke gøre andet end at trække vejret og ae hende og prøve at finde roen et sted i mig selv, og folks blikke var dræbende. Sådan reagerer hun bare nogen gange. Emma er ikke dårligt opdraget, hun har ikke nogen diagnose og der er INTET galt med Emma, Emma er bare viljestræk. Sej, modig, kreativ, sjov, tydelig og viljestærk, og det har krævet en hel masse af mig at lære at tackle hendes tydelighed. Så sent som i går måtte vi forlade en familie-brunch, efter 38 minutter, fordi hun var træt og vi ikke lige havde et sted hvor vi kunne gå hen og grounde. Så vi tog hjem. Med bogen og al min nye viden i baghovedet vidste jeg at Emma talte et tydeligt sprog lige der, og det bedste jeg kunne gøre var at møde hende i det. Da jeg kørte hjem trak jeg vejret dybt nogle gange, og så tog jeg Emma med op i seng. Hvor vi begge to sov i næsten 4 timer. I "gamle dage" havde jeg måske insisteret på at hun skulle være en del af oplevelsen, og så havde det været en lorteoplevelse for alle. I går blev det til 38 minutters brunch, hvor vi trods alt havde det sjovt, til en lang lur uden konflikter og til en eftermiddag og aften hvor vi havde en fest. Men sådan har det bestemt ikke altid været.Med bogen i hånden føler jeg mig som en stærkere forældre. Bogen giver mig troen tilbage på at det er mig der ved bedst  når det kommer til mit barn, og den giver mig nogle redskaber til at finde mig egen styrke frem igen og handle mere hensigtsmæssigt end i affekt. Som sagt er den ikke ude på at komme med flere diagnoser til diagnose-Danmark. Tvært i mod, så beskriver den et karaktértræk som vi kulturelt set ikke er særligt gearede til at imødekomme og håndtere, og så hjælper "Slut fred med dit viljestærke barn, og dig selv" med hvordan man kan gå et system i møde, som heller ikke er særlig gearet til at håndtere børn der falder en milliteter udenfor normen.Denne bog får mine absolut bedste anbefalinger, den er hurtigt læst, og den giver så meget værdi og forståelse for de små (og store) viljestærke børns verden, og hvordan verden ser ud derinde fra og ud. Og ikke nok med det, så handler bogen om grænsesætning, og hvis man læser den fra et meta-plan, og ikke bare som forældre, så er det en fantastisk guide til hvordan vi kommunikerer tydeligt med hinanden, og får holdt fast i os selv samtidig med at vi indgår kompromisser. Jeg er slet ikke færdig med at elske bogen.Så hvor får du fat i bogen henne? Den udkommer d. 23 februar (det er heldigvis lige om lidt), og den kan forudbestilles lige her.Hvis du gerne vil følge Smillas arbejde, så synes jeg du skal tilmelde dig hendes nyhedsbrev her. Især hvis du kender til en hverdag med viljestærke børn, eller hvis du professionelt beskæftiger dig med viljestærke børn.
Du kan også følge med på facebook her. Og selvfølgelig på Smillas hjemmeside www.smillalynggaard.dk

**** Konkurrence ****

I forbindelse med udgivelsen har jeg fået lov til at udlodde et eksemplar til en af jer dejlige læsere. Det eneste du skal gøre er at skrive en kommentar til dette indlæg. Du kan f.eks skrive abekattetunge eller hej, eller også kan du fortælle om dine egne erfaringer med viljestærke børn, men det er altså overhovedet ikke et krav for at vinde præmien.

Vinderen trækkes på udgivelsesdatoen d. 23 februar 2017 og vinderen får direkte besked. Husk at skrive din email når du kommenterer, så jeg kan kontakte dig <3

*****

Jeg glæder mig til at bogen udkommer, og jeg glæder mig til at læse den igen, for det er sådan en slags bog man ikke låner ud, og som man skal have et eksemplar af selv. skaermbillede-2017-01-09-kl-09-53-53 æretbøffer

Shopping med Cellbes: Lækkert træningstøj til budgetvenlige priser (inkl sjove fraklip og bag kameraet med Emma)

Mødet med systemet vol 2: Hvordan slipper man af med kommuneangst?