Bloggerne i paneldebat med forbrugerombudsmanden og opstart af Danmarks første faglige netværk for bloggere

img_7631I 4 timer har jeg skulle tisse, men den ene mere spændende ting har taget den anden, og nu er det endelig lykkes at komme på toilettet, så jeg også kunne koncentrere mig om at spise lidt øhh... laks (læs: tortillachips), sådan så jeg kunne skynde mig at få skrevet dette blogindlæg. For det her er virkelig virkelig stort.Blogging kan være en ensom affære, og ofte lykkes det kun at mødes med andre bloggere når vi er ude til events, hvor fokus skal være på eventet og ikke så meget på hinanden. Men vi brænder allesammen inde med 1000 spørgsmål:

  • Hvordan svarer du læsere der bliver personlige og ubehagelige (måske endda begynder at stalke, som mange af os har været udsat for i større eller mindre grad)
  • Hvornår skal et indlæg markeres som "reklame" eller "sponsorat" og hvornår skal det ikke?
  • Hvordan laver jeg SEO på min blog (søgemaskine optimering, sådan s¨du bliver lettere at finde frem til inde på det der Google)
  • Hvordan prissætter jeg mit kommercielle indhold på bloggen?
  • Hvad gør jeg hvis en virksomhed misbruger min tekst eller bruger mit billede i deres markedsføring uden at have fået lov?
  • ... og tusind andre ting.
 Lisbeth, som udover at være jurist også driver bloggen itsfashionbaby.dk, har taget initiativ til at starte Danmarks første faglige netværk for bloggere. Armmen jeg kan slet ikke få armene ned over hvor fedt det her er. Sammen med to mindst lige så seje damer, er de gået i dialog med både forbrugerombudsmanden (som holder et vågent øje med bloggerne og eventuelt skjult markedsføring), og med dansk journalistforbund med henblik på at starte en organisation der sætter blogging, god blogetik, gode samarbejder mellem bloggere og virksomhederne på dagsordenen. Et netværk uden kommercielle interesser, men som har til formål at hæve det faglige niveau for os der arbejder med kommunikation i en branche som stadig er forholdsvis ny for rigtig mange i Danmark. Ofte er det sådan, at når man som blogger sidder i en forhandlingssituation, så er man det svage led, fordi man sidder der helt alene i en branche der mangler gennemskuelighed. Vi skal have styrket fagligheden, businessdelen, der mangler et sted hvor man kan søge hjælp og støtte, og det er der kommet nu.img_7629Bestyrelsen i Dansk journalistforbund har, helt absolut ekstraordinært, besluttet at give 40 bloggere medlemsskab til deres fagforbund, og vil være med til at støtte op om vores branche som en del af det etablerede kommunikationsunivers, og som forhåbentligt vil være med at til blåstemple vores branche som noget andet end "journalister der ikke klarede den og så åbnede de bare en blog i stedet". Vi skal sammen have flere positive historier ud i pressen omkring blogging, blogsamarbejde og hele influencer-markedsføringen. Jeg synes det er dødspændende, og jeg er så vild med dette initiativ at jeg er nødt til at sige det højt. Det kan sagtens være det for dig, kære læser her på bloggen, ikke er så relevant, men nogle af de debatter vi havde i dag involverede dig, derfor vil jeg gerne spørge dig om et par ting, som jeg håber du vil hjælpe med at svare på.Udover forbrugerombudsmanden, var der også en advokat (i sit advokat-tøj, Anders hed han, cool type), Peter fra Spies rejser som er meget begejstret for blogsamarbejder, to markedsføringsbureauer og den nystiftede blogforening. Eventet blev afholdt hos Bigum&Co som er kickass på sociale medier. Perfekte rammer. Det var en utrolig spændende debat, og jeg var efterladt med følelsen af at blive både lyttet til og blive udfordret på en rigtig god måde.Personligt gør jeg en ret stor indsats for at sikre mig at mit indhold er korrekt deklareret når jeg skriver til dig, sådan så du ved om det jeg laver er sponsoreret eller om det på nogen måde er kommercielt indhold. Der er i dag nogle temmelig uklare regler for hvordan det skal gøres, og derfor bruger jeg meget tid på at følge debatterne, for i hvert fald at sikre mig at jeg gør det så godt som muligt. Bloggen lever blandt andet af at jeg også laver kommercielt indhold, men hverken mine samarbejdspartnere eller jeg er interesserede i at du bliver udsat for skjult reklame som kunne medføre at jeg mister min troværdighed overfor dig (og dermed også mit eneste varemærke jeg har her på bloggen), så derfor er det vigtigt det bliver gjort korrekt.I den forbindelse kom vi til at snakke om at ingen rigtigt snakker med læseren/forbrugeren, altså dig, om hvordan du gerne vil have at vide om noget er en reklame eller ej. Ved du f.eks hvad det betyder når jeg skriver at noget er et affiliate link? Ved du hvad det betyder når jeg skriver at noget indhold er sponsoreret?Hvordan reagerer du når jeg markerer noget som reklame? Sidder du efterladt med spørgsmål, hopper du bare det blogindlæg over eller hvordan er det på din side af skærmen. Jeg håber virkelig du har 5 minutter til at give dit besyv med, så jeg ved hvor du står henne i forhold til denne snak. Det kunne være så interessant at høre.Så ja, blog-mamma her er vildt begejstret. Det her er supervigtigt for branchen og for alle de bloggere derude der knokler røven ud af bukserne og elsker det de laver nok til at de fleste af dem gør det helt gratis, uden at tjene noget, fordi de bare ikke kan lade være. Jeg er så stolt over de her tre piger, over at have muligheden for at påvirke debatten og være med i en forening der arbejder for bedre vilkår for en ny branche der er med til at påvirke udviklingen i en spændende ny retning. skaermbillede-2017-01-09-kl-09-53-53 skaermbillede-2017-01-10-kl-13-08-42