Hej. Velkommen til,

Frejamay November

| leverpostej exotic |

Solomomboss til 2 piger.
Livsglad, normkritisk, feminist og minimalist. Jeg hjemmeunderviser højt begavet barn på
morskolen.dk og podcaster på Helle for familien podcast.

Hope you have a nice stay!

London: The Royal Parks, Memorial Playground, og hjem til Danmark- alenemor til to på tur (4:4)

Alting har en ende, og det har vores Londontur også, og selvom jeg egentlig havde planlagt at denne sidste dag blot skulle være rejsedag, så skulle det vise sig at mit valg af hotel (læs om hotellet her), det var mere genialt end jeg overhovedet havde forestilet mig. Velkommen til den sidste dag i London, som endte med også at blive et fint lille eventyr (inkl lidt panik).

Farvel Hotel Columbia

Alle ved jo at det både er sjovt og nemt at pakke 4 dage ned i kufferter når man samtidig har 2 frie sjæle rendende rundt om ørerne og liiiige skal bruge noget af det man allerede har pakket ned. Sense the tone. Det tog evigheder at pakke, og jeg har et pakkesystem i mit hovede som kræver en lille smule ro at have styr på, især fordi jeg pakker kufferterne så de er hurtige og nemme at håndtere når vi kommer hjem og skal pakke ud. Så når ens børn konstant lige skal spørge om noget eller fortælle noget eller vise noget mens man har en master-computer kørende på full speed i hovedet, ja, så er det ikke ligefrem dagens oase der udspiller sig lige der.

Jeg fik pakket en hel bræk-taske med alt vores bræk-tøj de skulle direkte i vaskemaskinen når vi kom hjem. Heldigvis havde jeg reddet tøjet for pletter, men den der kast-op-lugt hang stadig ved i det meste, så den glædede jeg mig virkelig til at komme hjem og få håndteret.

Vi havde virkelig pakket light, og den ene taske havde været fyldt med snacks til turen, derfor havde vi masser af plads i kuffert og tasker til legetøj, nyt tøj og dimser vi havde købt i London. Det var jeg ellers lidt nervøs for, men det lykkedes at få plads til både tryllestave, strikke, drone og kæmpe-build-a-bear-bamse.

Mens jeg pakkede sendte jeg en tak til fortids-mig, som droppede det helt billige hotel, og opgraderede til dette hotel, tæt på park og grønt, tæt på alting, og med badekar og smuk udsigt på værelset. Det er klart en vigtig lesson lerned. Man kan også rejse for billigt, altså hvis nu man har muligheden for at opgradere lidt. På den anden side er det fantastisk at vide at vi vil have råd til London igen, og at der findes billigere og mere budgetvenlige løsninger, som jeg er sikker på vi også kan hive det bedste ud af, selv hvis vi skulle dele bad med nogen eller sove i Ikea-køjesenge.

Diana Memorial Playground

Lige ved siden af Prinsesse Dianas Kensington Palace hjem, er Dianas minde-legeplads opført. Læs om den her. Jeg havde fundet legepladsen på google inden vi tog afsted hjemmefra, men jeg havde ikke lagt mærke til at legepladsen vitterligt kun ligger 10 minutters gang fra indgangen til vores hotel Colombia i London. Vi tjekkede ud fra hotellet kl. 11, lod vores bagage stå på hotellet i deres aflåste bagagerum, og så gik vi forbi vores lille supermarked, købte jordbær, blåbær, æg, hindbær, lidt brød og snacks, og så gik vi ellers på legepladsen.

Dianas Memorial playground er en indhegnet bemandet legeplads med en hyggelig lille café. Legepladsen er kæmpestor og fuld af sanseoplevelser. Blomster, musikinstallationer, instrumenter børnene selv kan spille på, egner og fugle, gynger, snurretoppe, kæmpestort piratskib, og masser af labyrinter, huler, gange og ting man kan klatre på. Jeg er faktisk ikke engang sikker på vi nåede hele legepladsen rundt, for den bliver bare ved og ved og ved. Så er der tipier, klatreborg, så er der en kæmpe skattekiste, grønne steder man kan sidde og nyde medbragt mad eller mad fra caféen, bænke og borde nok (vigtigt!) og og og. Børnene forsvandt bare ud i eventyret på legepladsen, og pigerne fik begge nye venner. Når man er barn er man heldigvis lidt ligeglad med hvilket sprog folk taler, bare de er nice at lige med. Emmalia taler rimelig godt engelsk, og Selinna kan også lidt, så det gik simpelthen så fint.

Pludselig kom solen rigtigt frem, jeg lukkede mine øjne til lyden af børn i legeland, mæt og glad sad jeg der i solens stråler, og følte mig så beriget og glad for at denne her tur, alene afsted med 2 børn i 4 dage, den er gået over al forventning. Vi har simpelthen hygget os så enormt meget, og selv med opkaste-eventyr et par dage tidligere, så kan jeg stadig stå med hånden på hjertet og sige at det her har været den bedste rejse i vores liv. Vores samarbejde, fleksibilitet, opleve-lyst og vekslen mellem ro og eventyr, den spillede bare. Og note til mig selv: book hotel ultratæt på en kæmpestor smuk park. Det var intet mindre end en gave at have de store smukke træer, legepladser og endeløs grønt så tæt på hele tiden.

Turen hjem til Danmark

Efter et par timer på legepladsen gik vi tilbage på hotellet og hentede vores bagage. Vi tog undergrunden til Victoria, hvor toget til Gatwick Lufthavn går fra. Vi hoppede på toget, og efter 20 minutter i toget til Gatwick, gik det op for mig at vi sad i det helt forkerte tog. Jeg nåede at gå i panik i ca 10 minutter, og så for mig at stå i lufthavnen med to børn og oppakning, men uden fly. Heldigvis HADER jeg at have travlt på rejsedage, især fordi skiftet fra hotel til hjem er kæmpestort, også følelsesmæssigt, for både mine børn og for mig selv, så der må ikke også være travlt på de dage. Det har jeg booket fly efter og det har jeg planlagt efter. Så selvom togrejsen blev 40 minutter længere end planlagt så havde vi stadig masser af tid til at lande i lufthavnen, inden turen gik tilbage til Danmark.

Vi havde kun 4 dage i London, men både ankomstendagen og afgangsdagen havde rum til oplevelser (hvis vi magtede det), og det synes jeg er en fin måde at rejse og ankomme på. På ankomstdagen var vi i Covent Garden, spiste på restaurant og oplevede lidt af London, ligesom vi på afgangsdagen var i parken og nåede at møde nye mennesker, slappe af og nyde det gode vejr, inden vi satte næserne hjemad mod København.

Flyveturen hjem uden Ipads

Flyveturen hjem gik hurtigt. Vi var trætte, og da vi stort set aldrig rejser med Ipads, er vi gode til at lave lege på små papirlapper, servietter eller hvad vi nu ellers kan finde på. Denne gang var det rebusser, mens børnene skiftedes til at lave huler under sæderne. Det kan lyde helligt, det med Ipads, men jeg nægter simpelthen at mine børn skal vokse op og tro at de skal underholdes hele tiden. Nogen gange må man gerne bare finde ud af selv hvordan tiden skal gå, og det gælder også selvom vi sidder i en bil eller i et fly eller et tog. Det var en meget bevidst beslutning jeg tog da mine børn var små, og den er jeg glad for jeg har holdt fast i.

Da jeg var barn havde vi Anders And blade med. pigerne havde også et børneblad med, og så havde vi et par biblioteksbøger med som pigerne elsker at læse. Vi havde et par kuglepenne med, og der findes altid noget man kan skrive eller tegne på. Vi snakkede om turen, om hvad der havde været fedt, knap så fedt, overraskende, sjovt, mærkeligt, anderledes i forhold til Danmark, hvad vi havde lært noget af og om, og alt mulig andet.

Jeg kan simpelthen ikke huske turen fra lufthavnen og hjem, jeg må have været så dødsenstræt, men jeg kan bare huske følelsen af at være fyldt op af varme og kærlighed til mine børn, til London, til rejsen, til beslutningen og til mig selv over at have givet os denne gave, som denne tur var.

Tusind tak til alle der har bidraget med råd, stort og småt før, under og effter. Vi har virkelig været på et eventyr vi aldrig glemmer, og jeg håber du kan bruge mine blogindlæg som inspiration til din egen rejse til London næste gang.

Tak fordi du læste med,

Kærlig hilsen

Frejamay

Sorg og glæde – et sidste farvel til børnehaven

London: Hamleys, shopping og krise - alenemor til to på tur (3:4)