Boganmeldelse: Madglad - lær dit barn at elske rigtig mad (og et lille lifehack)

IMG_0830Hvis du gerne vil give dine børn sunde madvaner, så kan jeg virkelig anbefale denne skønne bog af Jane Faerber. Udover at bogen er nem at gå til (også hvis man er en travl alene-mor med egen virksomhed), så er den fyldt med nemme (ja, altså rigtigt nemme) hverdagsopskrifter og inspiration til alt lige fra madpakker til desserter, juicer, salater og morgenmad. Billederne er smukke, maden smager enormt godt, og den frygt jeg havde for at "de sunde muffins" har en bismag af halm eller hæk (for det har de der "sunde desserter" altså ofte), den er pistvæk. Jeg bagte de her bananmuffins i dag, og selvom de både er uden sukker og mel og kemi, så smager de simpelthen himmelsk.Jeg gider godt leve sundt, men jeg gider ikke at alt min mad skal smage af dadler eller kanel. Jeg gider heller ikke at mit brød skal være pap-agtigt forde der ikke må være noget usundt i og jeg vil ikke undvære det sunde fedt og de gode kulhydrater. Det kan blive lige hidsigt nok, det der sundhed, og jeg kan nu engang godt lide mad, derfor var det med en kende skepsis at jeg købte bogen med hjem. Men jeg har ikke fortrudt et eneste sekund. Til gengæld bliver jeg hooked på endnu mere, hver eneste gang jeg laver en opskrift fra bogen. Jeg glæder mig allerede til morgenmaden, som der er handlet ind til, fordi jeg ved at Emsen er vild med maden, og fordi jeg ved det er let at lave og smager vildt godt.Skærmbillede 2016-07-14 kl. 23.13.29

Annoncelink: køb bogen her

Udover maden, så skriver Jane Faerber også om sunde vaner forbundet med maden. Det kan jeg godt lide. At børnene siger "tak for mad", tager deres egen tallerken med ud og at man venter til alle har pist færdigt. Det har jeg faktisk glemt lidt. Jeg har haft en tendens til lige at ordne et par ting mens Emsen spiste. Men efter at have læst bogen er det slut, og det er forbløffende hvor meget ro det giver at vi sidder sammen og spiser og hygger. Emsen spiser meget mere, og er meget mere interesseret i maden end tidligere. Selvom hun stadig er så lille, så er jeg begyndt at holde faste spisetider og begrænse snaks alt for meget. Hun må gerne mærke at hun er sulten. Det hjælper Jane også med at få styr på, og hun har ideer og tips der passer ind i en travl hverdag. Jeg hader bøger der skriver "Så nemt er det bare", og så ender man med at bruge ugevis på at shoppe i helsekostbutikker på nettet, fordi man ikke kan få halvdelen af ingredienserne i almindelige menneskelige supermarkeder. Der er kun 2-3 ting jeg er stødt på i Janes bog, som jeg skal hente i min lokale Helsekost, og det er overkommeligt.

IMG_0861Og så lige et lille lifehack: tadaa! Tag en buksebøjle og klips din kogebog op i køkkenet, så fylder den ikke på bordet, den bladrer ikke væk fra den opskrift du var igang med, og du behøver ikke fedte bogen ind.Rigtig god fornøjelse med bogen, og del meget gerne din egen oplevelse med Jane's bog/bøger (se hendes andre bøger om LCHF her) med mig i kommentarfeltet:

Annoncelink: Her er Madglad - bogen - her kan du købe den

Deppe+and+the+lost+sock+kommentarfelt+billede+anne+deppe

Om en uge har jeg fået en ny tatovering (og ja jeg ammer)