Boganmeldelse: Fanden tage dig af Niels Frank

Vi hører det i nyhederne ca 12 gange årligt: “Kvinde dræbt af partner eller eks-partner”. Historien fortalt i sensationelle overskrifter. “Familietragedie” (besynderligt ord at bruge om drab). Kommentarspor der desværre stadig emmer af ”nå, hvad hun hun så gjort for at drive ham helt derud”, og efter kort tid glemmer vi historien nok til at vi overraskes over denne type drab måneden efter, når det temmelig sikkert kommer til at ske en gang til. Og igen. Og igen. Og igen.

Niels Frank mistede sin søster til partnerdrab i marts 2021. Han har skrevet en bog om hvad der skete op til drabet, under drabet og efter drabet. Selvom han er nært beslægtet med den nu dræbte Elin, har han alligevel formået at skrive sig selv så meget ud af historien, at det bliver en nærmest klinisk nervepirrende fortælling om en voldsom gyser, der udspiller sig i slowmotion foran øjnene på dig, og ingen gør noget for at stoppe den, ikke andre end alle pårørende, der står fuldstændig uforstående overfor et system der afviser og afviser og afviser at hjælpe. ”Det går nok over”, ”det er bare en mand der er såret”, ”han har det nok bare alt sammen i munden, vent og se”. Crash. Men det er ikke en gyser. Det er virkelighed. Endnu et kvindedrab i den uendeligt lange række af kvindedrab.

En ting er at læse overskrifterne om partnerdrab, og vide i sit stille sind at den kvinde der er blevet dræbt, hun ikke kun har været udsat for drab. Hun har muligvis kæmpet meget længe. Det er ikke noget jeg bare gætter på, det er der faktisk videnskabeligt belæg for at sige ( læs her) for partnerdrab minder skræmmende meget om hinanden. Niels Franks bog er en oplysende bog om netop den viden systemet har, men ikke bruger til noget som helst, især ikke til at redde liv.. Det er en bog der time for time fortæller hvor magtesløs man i virkeligheden er som pårørende, og som offer (indtil man bliver dræbt), hvor lidt hjælp der er at hente, og hvor meget hensyn der tages til gerningsmanden når først drabet er begået. Der er næsten ingen grænser for hvilket cirkus de pårørende må være vidne til, uden at nogen lytter til alle dem der har mistet den de elsker.

Jeg hørte bogen indspillet som lydbog, indtalt af Niels Frank selv, og selvom jeg næsten glemte at trække vejret undervejs, så havde jeg samtidig lyst til at SKRIGE ”SÅ HJÆLP DEM DOG!”. Som offer for stalking og psykisk og fysisk vold i et forhold genkender jeg desværre alt for mange af de mekanismer der beskrives. Og hvis du som læser ikke genkender, så kommer du til at lære meget mere om hvad man egentlig står i, og hvorfor det er så forbandet svært.

Denne bog er vigtig for alle. Pårørende, fagfolk. Politi, retsvæsen, anklagere, forsvarere, psykologer, politikere, arbejdsgivere, naboer, squashpartnere, medlemmerne i Lions club, medforældre nede i børnehaven og alle andre der har den mindste interesse i at forstå hvad der er på spil, hvilke kræfter, når endnu en kvinde dræbes.

Jeg anbefaler alle at læse eller lytte til det her mesterværk, som er helt utrolig godt skrevet. Jeg ville ønske bogen ikke var så vigtigt som den er, men det er den, og hvis nok mennesker, især dem med nogen som helst magt, de læser den, så er det her en bog der kan forandre verden.

Bogen kan købes her* (reklamelink)

Og som lydbog her* (reklamelink)

og lånes på biblioteket.

Fortæl gerne andre om bogen når du har læst den, den er så vigtig at så mange som muligt får læst. Måske især mænd, for rigtig mange kvinder ved godt de her ting i forvejen. Mange af os gør i hvert fald.

5 ud af 5 stjerner herfra

Tema: Om at have et højt begavet barn der mistrives i skolen

Når vi hverken er det ene eller det andet sted i livet, hvor er vi så?