Boganmeldelse: Bæredygtig livsstil af Calina Leonhardt

Boganmeldelse: Bæredygtig livsstil af Calina Leonhardt"Bæredygtig livsstil" af Calina Leonhardt kunne simpelthen ikke ankomme i min anmelderpostkasse på et bedre tidspunkt end netop nu. Og for lige at have forventningsafstemt med dig inden jeg fortæller hvad jeg synes om bogen, så er jeg kommet direkte hjem fra 7 timer i spa, har tømt min postkasse, er småløbet (gravid uge 39+5) op ad trappen, har flået kuverten op og har læst hele bogen på to timer. Jeg har simpelthen glædet mig så meget til at læse denne bog, og jeg er alt andet end skuffet.Bæredygtig livsstil. De fleste af os er i et eller andet omfang godt klar over at vi skal gøre noget aktivt for at passe bedre på vores jord og på os selv. Det gælder globalt for miljøet og lokalt for os selv, vores sundhed og vores børns sundhed. Jeg har flere gange været på jagt efter enkelte overskuelige tiltag jeg kunne indføre i en hverdag som selvstændig solomomboos, og hver gang jeg har spurgt (mest på facebook), har jeg haft følelsen af at starte 3. verdenskrig, fordi der er så ufattelig mange meninger derude og niveauer af måder at leve mere bæredygtigt på.Boganmeldelse: Bæredygtig livsstil af Calina LeonhardtJeg har virkelig manglet et fyrtårn. En der har gidet og prøve en masse ting ag selv, en der har researchet, en der har fundet gode løsninger der fungerer i en familie med små børn. Og det har Calina i sin bog "Bæredygtig livsstil", og selvom jeg modtog bogen i dag, og er træt efter spa, har jeg allerede taget de første skridt. Nu skal du høre hvorfor jeg er så vild med Calinas bog:

1. Den er overskuelig. Jeg behøver ikke dykke ned i en masse tunge miljørapporter for at forstå hvilke små tiltag jeg kan forandre i hverdagen. Den er simpel, ligetil, der er gode argumenter, og hvis jeg ikke gider læse alle argumenter hver gang, så kan jeg bare gå til opsummeringen efter hvert kapitel og finde mit "call to action".
  2. Calina er ikke født hellig, hun ved godt hvordan det er at bruge make-up, være modedulle, at rejse meget, alle de ting som (jeg i hvert fald) ofte oplever bliver glemt når folk missionerer en livsstil. Jeg er eksempelvis meget motiveret i forhold til at leve vegansk, og vi spiser ikke ret meget kød, men hvis jeg skal se videoer af halvdøde køer der bløder hver eneste gang jeg har et spørgsmål om at leve vegansk, så stopper min lyst til at lytte pr. omgående. Jeg vil det simpelthen ikke og jeg møder det rigtig mange steder. Ærgerligt, for sagen den er god. Jeg bliver således hverken mødt med fordømmelse eller nogen former for moralisering i bogen, og det øger min motivation med 500%.
  3. Bogen er fyldt med alternativer. Hvis du ikke ønsker at leve som mig, så er der de her mange mellemveje, de her links til bæredygtige webshops, der har gjort det nemmere for dig, de her muligheder. Det er virkelig både inspirerende og motiverende at læse, og alle forslag er så lavpraktiske og lige til at gå til, at det er svært ikke at lægge bogen fra sig og gå i gang med det samme (jeg kunne i hvert fald ikke lade være - se lige om lidt).
  4. Bogen giver plads til at alle kan starte der hvor de er. Jeg er f.eks ikke der hvor jeg kan have, eller har lyst til at have, en garderobe med 25 stykker tøj. Endnu. Til gengæld køber jeg ca 70% af mit, Emmalias og babys tøj i genbrugsbutikker (læs hele mit indlæg om genbrug og lækre nemme muligheder her), men når det kommer til cremer og produkter er jeg TOP KLAR til at ændre på både vaner og mærker, og jeg har således brugt en halv time på at sortere ud i mit skab og alt det du ser i posen skal ud af mit hjem og videre i systemet. Det kriblede allerede i fingrene da jeg startede på kapitlet om produkter:
Boganmeldelse: Bæredygtig livsstil af Calina Leonhardt Så hvis du, ligesom jeg, leder efter et fyrtårn, en sted hvor du kan finde helt konkrete og praktiske (velafprøvede) tips til at leve mere bæredygtigt, uden at du skal til at gå i lilla hørtøj og bo i en træhytte i morgen, så er denne bog virkelig en jeg kan anbefale. Jeg skal afsted til genbrugsen med en masse legetøj fra kælderen og selvom jeg synes jeg har ryddet ud i alt hvad jeg ejer de sidste 3 år, så kan jeg bare se, efter at have læst Calinas bog, at der er meget mere der skal videre. Så det kan jeg gå og hygge mig med indtil baby kommer.Nåja, og så blev bogen også et uventet skulderklap til mig selv, for jeg kan jo også få øje på hvor mange ting jeg rent faktisk gør allerede (uden helt at tænke over det). Som f.eks at lave meget mad selv fra bunden, at opbevare i patensglas, og købe genbrug (både legetøj, møbler, tøj og bøger), byttemarkeder og i det hele taget at bruge min forbruger-stemme på ikke at overforbruge eller købe produkter fyldt med hormonforstyrrende kemi. Det var ret fedt, og det er også motivation for at gøre det endnu mere end vi gør nu.Bogen kan købes lige her, og jeg ville ønske den lå i alle hjem i verden hvis jeg skal være helt ærlig.Du kan med fordel følge Calinas blog Neohippie.dk her , og hendes instagram lige her. Der er masser af inspiration at hente begge steder.

I dag har jeg termin (40+0) Nu er det tid til at lukke og slukke

Gæsteblog: Indret dit hjem (og liv) med Feng Shui og Rebekkah Leve