Hej. Velkommen til,

Frejamay November

| leverpostej exotic |

Solomomboss til 2 piger.
Livsglad, normkritisk, feminist og minimalist. Jeg hjemmeunderviser højt begavet barn på
morskolen.dk og podcaster på Helle for familien podcast.

Hope you have a nice stay!

Baby's første flyvetur - en blog til den utjekkede mor der klarer den alligevel

funny-pictures-baby-on-an-airplaneGate A11 klokken 21:45, Alsie express flyet fra København til Sønderborg. Ding dong, den skulle Emma Jo og jeg med. Hvis du tror dette blogindlæg er fyldt med gode og praktiske tips til at klare den første flyvetur med baby, så må jeg skuffe dig. Denne blog er til dig, der er lige så utjekket som mig, der lige bestiller en flyver tre timer inden afgang, og ikke har pakket endnu.Pressefoto1Hvad rejste jeg med:1 kuffert (lille) pakket med tøj til EJ og mig selv.Emma Jo i en slyngePusletasken fra Ida IsingAutostolen fra Besafe1 HåndbagageIMG_9049Så utjekket er jeg alligevel:I håndbagagen havde jeg en flaske brystmælk jeg havde nået at malke ud. Men så kom jeg i tanke om at man kun må have 100ml med, i en 100 ml beholder. Crap. Ind på Google. Måske er reglerne anderledes når det er babymad. Og vupti, det var de! Man skal bare være parat til selv at drikke noget af flasken i security, for at bevise at man ikke medbringer farlige kemikalier. Fint med mig.Da jeg får nærlæst billetten (som er købt og betalt nu), står der at Emma Jo skal have billede-Id med. 3 måneder gammel baby. Hvem dælen har lige billed-ID til sådan en? Det havde jeg i hvert fald ikke. Så Nana (min PA) måtte ringe til lufthavnen og politiet, som begge to var rimelig uforstående overfor det med billede-ID, og ikke mente det blev noget problem, især ikke når det var indenrigsflyvning. Men de kunne jo ikke love noget, da det er flyselskabet der sætter rammerne (fair nok).Næste problem. Hvordan kommer vi fra lufthavnen og hjem til mine forældre i Sønderborg? De kommer jo i bil. Jeg vil ikke køre med EJ uden autostol. Crap igen. Men det viser sig at man sagtens kan tjekke en autostol ind til baby med Alsie Express. Og at man faktisk også kan tjekke både barnevogn og klapvogn med. I det hele taget er de et ret kickass flyselskab. Mere om det senere. Derfor tog jeg autostolen med.IMG_9226Da vi kom ud i lufthavnen, og havde tjekket ind (det var intet problem med ID til EJ, mit pas var fint), havde vi knap to timer til afgang. Jeg er sådan en sikkerhedsfreak, jeg skal være i lufthavnen i vildt god tid, ellers får jeg stress. Først her kommer jeg i tanker om, at det eneste jeg har med til EJ, er brystmælk og to bleer. Ingen vådservietter, intet ekstra tøj til min lille gylpepige, intet legetøj, kun hendes dyne, ekstra mad (udover mine babser) og to bleer. Flot mor-type! Nå, men det var der ikke noget at gøre ved, desuden var jeg i en lufthavn hvor man kan købe ALT, og jeg havde mit mastercard med. Punktum. Problem løst. Værre er det altså ikke.Det er utrolig let at underholde en baby i en lufthavn. Lyde, lys, liv. Emma Jo var helt vild med at sidde i slyngen og kigge ud på alle de mennesker og lys vi gik forbi. Da vi gik til gaten var hun så mæt af indtryk, at hun, efter lidt amning, gik ud som et lys. Boardingen begyndte, og personalet spurgte om jeg ikke ville først ombord. Det ville jeg gerne. Alle var forstående. Urtekussemoderen (mig) med morgenhår og sovende savlende baby, og alle forretningsfolkene steg ombord.33203Da vi satte os til rette kom stewardessen og spurgte om vi havde fløjet før. Det havde vi ikke. Hun sagde:"Nu skal du bare høre, jeg kommer og viser dig det hele, og hvis hun græder hele vejen, så skal du bare vide at ALLE har forståelse, du skal ikke gå i panik, vi har prøvet det før, og du skal endelig spørge hvis der er det mindste!"EJ sov hele vejen. Jeg sad helt stiv og rørte mig ikke ud af flækken af frygt for at vække hende. Derfor er der heller ingen billeder fra baby og flyveturen, jeg var top-koncentreret. Da vi landede vågnede hun, og begyndte at græde. En sød pige spurgte om hun ikke måtte hjælpe, og hun tog min jakke med ud. Da dørene åbnede og vi var parate til at forlade flyet først, stod der en Alsie medarbejder og tog min håndbagage, så det eneste jeg skulle, var at bære mit grædende barn. Alligevel følte jeg mig lidt presset, og endte med at banke EJ's hoved op i loftet over mit sæde. Ikke hårdt, men alligevel nok til at hun skruede gråden en tand op i volumen. Alligevel var folk super forstående og dejlige, og jeg følte at vi fik en ankomst der var en dronning værdig. airport_parentDen utjekkede mors gode tips:Det skal nok gå!Hvis du er lost, så se lost ud. Hvis du ikke er lost, så se lost ud alligevel. Folk vil rigtig gerne hjælpe dig, og det letter rejsen helt vildt. Selvom du godt KAN klare det hele selv, så tag imod en kærlig hjælpende hånd fra både personalet og de øvrige rejsende.Rejs sent, babyen er træt, og det er meget nemmere at rejse med en baby der sover.Flypersonalet er helt utrolig søde til at hjælpe en mor med et lille barn. Jeg har oplevet det alle de gange jeg selv har fløjet, og nu også på egen krop med baby. Alle lige fra tjek ind, odd size bagage tjek-ind, sikkerhed (jeg kom i fast-lane), personale i kioskerne, boarding, stewardesser og ankomstpersonale har været helt fantastiske. Jeg følte mig så tryg og i gode hænder hele vejen.Træk vejret og bevar roen, det virkede for mig.En slynge/vikle er en virkelig god investering, det er dejligt at have sin baby tæt på hjertet når man er i en ny situation. Emma Jo faldt på et tidspunkt i søvn i slyngen, og det er rart at have hænderne fri hele vejen.Folk er generelt forstående, og det overraskede mig egentligt. Især fordi jeg desværre selv har været slem til at sende irriterede blikke mod folk med babyer der larmede i fly. Jeg undskylder af hele mit hjerte, en mor har brug for alt andet end det.Hvad var din første oplevelse med fly? Og har du et godt tip? Måske er du lidt mere tjekket end jeg var i går.Deppe+and+the+lost+sock+kommentarfelt+billede+anne+deppe